Funkofobi i alla rum

Låt oss snacka om funkofobi. Vi måste börja prata om detta bortglömda förtryck. Ett förtryck som smyger sig in i varje rum, på diverse sätt med olika uttryck.

Funkofobi är kort sagt diskriminering mot personer med funktionsnedsättning. Diskrimineringen kan se ut på så sätt att vi blir skickade till institutioner. Diskrimineringen kan se ut på så sätt att vi blir steriliserade för att inte kunna skaffa barn. Diskrimineringen kan se ut på så sätt att man inte får rösta, det var 1989 som personer med funktionsvariation kunde rösta för första gången.

Diskrimineringen kan se ut på så sätt att kvinnor med funktionsnedsättning lever med en fördubblad risk att utsättas för våldtäkt eller sexuella trakasserier. Diskrimineringen kan se ut på så sätt att man inte kan ta sig in i offentliga lokaler och vara en del av ett socialt umgänge, något som skapar ett utanförskap.

I denna föreläsning kommer jag att ge er ännu fler exempel på funkofobi, men jag kommer också att prata om hur vi kan skapa ett bättre samhälle. En uppriktig föreläsning, med humoristiska inslag där målet är att kunna inkludera alla med ett tydligt och lättsamt språk.

Föreläsningen riktar sig till alla människor över 16 år. Finns det frågor går det att kontakta mig eller min talarbyrå Athenas.

Kontakt

Gällande jobbförfrågningar eller övriga frågor går det att nå Lisa på [email protected] eller 076-84 51 466. Bokning av föreläsning sker via Lisas talarbyrå Athenas.

Viktiga ämnen

Dagen efter.

Publicerat valet 2022
Jag vet inte hur jag ska förklara känslan just nu, för jag har inte varit med om denna specifika känsla förut. När jag vaknade imorse kände jag mig sorgsen. En sorg över hur splittrat Sverige är och att Sverigedemokraterna och deras politik + ideologi har normaliserats de senaste åren så pass mycket att de blivit vårt näststörsta parti. Ett rasistiskt parti som skiter i klimatomställning, människor på flykt, kvinnor och minoriteter.
 
Jag är sorgsen och rädd för framtiden. Men jag tror på medmänsklighet och det goda. Det kan ingen ta ifrån mig.
Igår skrev jag ett inlägg som jag senare raderade för att jag kände att det inte fanns någon substans i inlägget, poängen var att gå och rösta men det fanns så mycket mer jag ville säga men inte kunde formulera mitt i oron. På det inlägget fick jag en kommentar från, vad jag gissar, ett såkallat SD-troll som ville trycka på att jag är en vänsterpajas som inte kan något om Vänsterpartiets historia och att jag inte vet ett skit om någonting typ. Det är det mest ironiska jag någonsin läst. Att komma till min blogg, vara upprörd av att jag skriver på MIN blogg om MINA åsikter och tankar och vara upprörd över ett partis historia när SD har den grövsta historian som FRAMFÖRALLT inte har försvunnit. Deras historia utspelar sig fortfarande, det är nazister och rasister i deras parti och det har människor bara accepterat tillslut. Jag har märkt hur dessa SD-troll älskar att prata om hur FEL det är att vara vänster för att vi som är vänster menar att "man ska rösta RÄTT" och därför hatar vi demokrati. 1. I en demokrati har man all rätt i världen att TYCKA att ett parti är rätt. Det är inget fel i det. 2. Bara för att man tycker något är rätt så säger man inte att "därför har alla andra fel och alla ska lyda mig". För min del har det under valrörelsen varit viktigt att människor förstår att de får ta sitt eget ansvar och STÅ för det dom röstat på. Att det varit viktigt att människor funderar på vilket samhälle dom vill ha, att inte glömma bort att fundera på sitt beslut och vad det beslutet innebär. Oavsett vad man röstar på.
 
Vad jag kommer göra framöver? Jag kommer att umgås med mina vänner, umgås med min kille, äta god mat, jobba med kvinnojouren precis som vanligt, fortsätta tjata om vilket äckligt parti SD är och alltid kommer att vara (varsågod stäm mig), vila, jobba med min föreläsning och upprepa hur viktigt det är med ett inkluderande samhälle. Låt oss hålla ihop.
 

Lämna din kommentar

Ditt namn
Din URL/bloggadress
Din kommentar

Om Lisa

Lisa Börjegren Ceesay är en 29-årig tjej från Örnsköldsvik. Hon växte upp i hockeystaden som tjejen i permobil, som ofta stod på scenen sjungandes på skolavslutningar och talangtävlingar. Hon är programledare, radioprofil och feministisk aktivist. Drömmen är ett eget radioprogram och ett inkluderande samhälle.

Senaste inläggen

Kategori

Arkiv